به امید آشنایی

به امید آشنایی

تنها یک چیز می دانم و آن اینکه هیچ نمی دانم ...
به امید آشنایی

به امید آشنایی

تنها یک چیز می دانم و آن اینکه هیچ نمی دانم ...

خوشا نماز و نیاز کسی که از سر درد ... به آب دیده و خون جگر طهارت کرد

بسم الله الرحمن الرحیم



بازدارى از گناه اثر طبیعى نماز است، چون نماز توجه خاصى است از بنده به سوى خداى سبحان، لیکن این اثر تنها به مقدار اقتضاء است، نه علیت تامه، تا تخلف نپذیرد، و نمازگزار دیگر نتواند گناه کند، نه، بلکه اثرش به مقدار اقتضاء است، یعنى اگر مانع و یا مزاحمى در بین نباشد اثر خود را مى‏ بخشد، و نمازگزار را از فحشاء بازمى‏ دارد، ولى اگر مانعى و یا مزاحمى جلو اثر آن را گرفت، دیگر اثر نمى‏ کند، و در نتیجه نمازگزار آن کارى که انتظارش را از او ندارند مى‏ کند، خلاصه یاد خدا، و موانعى که از اثر او جلو مى‏ گیرند، مانند دو کفه ترازو هستند، هر وقت کفه یاد خدا چربید، نمازگزار گناه نمى‏ کند، و هر جا کفه آن موانع چربید کفه یاد خدا ضعیف مى‏ شود، و نمازگزار از حقیقت یاد خدا منصرف مى‏ گردد، و گناه را مرتکب مى‏ شود.
و اگر خواننده عزیز بخواهد این معنا را لمس کند، باید حال بعضى از افراد که نام مسلمان دارند، و در عین حال نماز نمى‏ خوانند، در نظر بگیرد، که اگر رفتار آنها را زیر نظر قرار دهد، مى‏ بیند که به خاطر نخواندن نماز، روزه را هم مى‏ خورد، و حج هم نمى‏ رود و زکات هم نمى‏ دهد، و بالأخره سایر واجبات را هم ترک مى‏ کند، و هیچ فرقى بین پاک و نجس، و حلال و حرام نمى‏ گذارد، و خلاصه در راه زندگى هم چنان پیش مى ‏رود، هر چه پیش آید خوش آید، و هیچ چیزى را در راه خود مانع پیشرفت خود نمى‏ بیند، نه ظلم، نه زنا، نه ربا، نه دروغ، و نه هیچ چیز دیگر.
آن وقت اگر حال چنین شخصى را با حال کسى مقایسه کنى که نماز مى‏ خواند، و در نمازش به حد اقل آن یعنى آن مقدارى که تکلیف از گردنش ساقط شود اکتفاء مى‏ کند، خواهى دید که او از بسیارى از کارها که بى نماز از آن پروا نداشت پروا دارد، و اگر حال این‏ نمازگزار را با حال کسى مقایسه کنى که در نمازش اهتمام بیشترى دارد، خواهى دید که دومى از گناهان بیشترى پروا دارد، و به همین قیاس هر چه نماز کامل تر باشد، خوددارى از فحشاء و منکرات بیشتر خواهد بود.

تفسیر المیزان، آیه ی 45 سوره عنکبوت



الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛

نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم

نظرات 2 + ارسال نظر
فرهنگ شنبه 19 دی 1394 ساعت 20:46 http://www.2kooleposhti.blogsky.com

خیلی قشنگ بود من واقعا چنین چیزی رو دیدم
"آن وقت اگر حال چنین شخصى را با حال کسى مقایسه کنى که نماز مى‏ خواند، و در نمازش به حد اقل آن یعنى آن مقدارى که تکلیف از گردنش ساقط شود اکتفاء مى‏ کند، خواهى دید که او از بسیارى از کارها که بى نماز از آن پروا نداشت پروا دارد"

سلام

فینگیل شنبه 19 دی 1394 ساعت 20:39 http://tonesignal.blogsky.com

اکثریت دین ما اخلاقه. ب نظر من ما نمیتونیم از احکام به اخلاق برسیم. این ی امر کاملا واضحه. چرا؟ چون هرکسی توی زندگیش با این قضیه مواجه شده.
من فکر میکنم مسیر عکس بهتر جواب بده اخلاق رو تبلیغ کنید اثر فراوانش رو تو رعایت احکام ببینید. خوبی تبلیغ اخلاق چیه؟ اینکه لزوما شخص مبلغ باید بهش عمل کنه پس احتمال اثرگذاریش میره بالا.

سلام دوست عزیز
ممنون که وقت گذاشتید
دین ما یه پک کامله از اخلاق و احکام و ...
یه مجموعه ی کامل که هرچی واسه یه زندگی خوب نیاز داریم، داخلشه.
از نماز و روزه گرفته تا احترام به پدر و مادر و امانت داری تا نوع آرایش و ورزش و ...
همشونم با هم و تو متن زندگی باعث میشن که یه زندگی آروم و لذت بخش رو تجربه کنیم.
مسلما وقتی کسی خودش کاری رو انجام نمیده و دیگران رو به اون کار دعوت می کنه، هیچ اثری رو طرف مقابل نداره، حتی گاهی اثر سو داره. حالا هر کاری می خواد باشه، احکام، اخلاق یا هر چی.
اما نماز...
خدا همون قاضی ایه که شاهدم هست...
یه وقتی اگه به هر دلیلی، گناه، غفلت، هوس، نامیدی، نفس، نمی دونم؛ هرچی، به هر دلیلی یادم رفت که یکی هست که حواسش همیشه به منه، بیشتر از خودم نگرانمه، سر نماز یادم بیاد.
روزی پنج بار واسم یادآوری می کنه.
بماند خجالتی که وقتی سرم پایینه و نگاهم به پاهام، یادم میاد با این چشما چقدر گناه کردم.
وقتی آروم می گم سمع الله ... یادم میاد یکی بوده و هست که شنیده با این زبون چه گناهایی کردم ...
الهی انت کما احب، فاجعلنی کما تحب ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد